Sisällöntuotanto verkkosivulle

Haluatko oppia kirjoittamaan hakukoneystävällistä sisältöä verkkosivuillesi?
mies kirjoittamassa sisältöä verkkosivuille

Mitä sisällöntuotanto on?

Sisällöntuotanto on verkkosisällön suunnittelua, kirjoittamista ja muokkaamista. Sen avulla luodaan merkityksellistä tekstiä erilaisiin digitaalisiin medioihin, kuten eri alojen verkkosivustoihin.

Sisällöntuotanto on myös sisällön luomista markkinointi- ja mainostarkoituksiin, mukaan lukien houkuttelevien otsikoiden ja hakukoneystävällisen tekstin luominen, joka houkuttelee verkkosivuille kävijöitä.

Miksi sisällöntuotanto on tärkeää?

Sisällöntuotanto on nykypäivänä tärkeässä roolissa yrityksien ja organisaatioiden markkinoinnissa. Tämä koskee erityisesti verkkosisällön kirjoittamista, jota voi olla verkkosivuston blogissa, sosiaalisen median viesteissä, sähköposteissa ja laskeutumis- tai myyntisivuilla. 

Sisällöntuotanto on usein eritasoista ja vaihtelee lyhyistä sosiaalisen median viesteistä ja yksinkertaisista verkkokopioista syvällisempiin artikkeleihin ja tutkimuspapereihin. Pituudesta tai aiheesta riippumatta sisältöä eri formaatteja varten laadittaessa on otettava huomioon erilaisia muuttujia.

Minkälainen sisältö on tehokasta?

Tehokas sisällön kirjoittaja ei ainoastaan tuota hyvää ja informatiivista tekstiä, vaan myös varmistaa, että aiottu viesti välittyy lukijalle asianmukaisesti. 

Hyvän sisällön kirjoittajan on ymmärrettävä hakukoneoptimointia ja muita strategioita, joiden avulla yritystä tai verkkosivustoa voidaan edistää tehokkaasti verkkoalustoilla, kuten hakukoneissa, sosiaalisessa mediassa ja sähköpostimarkkinointipalveluissa.

Sisällöntuotannon prosessi kiteytettynä

1. Aiheen tutkiminen

Tutki aiheesi läpikotaisesti, sekä selvitä kohdeyleisösi kenelle olet tuottamassa sisältöä ja minkä ongelman aiot ratkaista sisältösi avulla.

2. Avainsanatutkimus ja hahmotelman muodostus

Jos haluat, että ihmiset myös lukevat sisältöäsi, niin sinun täytyy kyetä tuottamaan hakukoneoptimoitua sisältöä, jotta sisältösi myös löytyisi hakukoneista. Mieti mitä hakusanoja ihmiset käyttävät etsiessään sisältösi aihetta ja tutki avainsanoja eri työkalujen avulla.

Tässä vaiheessa muodostat myös sisällöstäsi hahmotelman, eli laitat otsikot ja alaotsikot paikoilleen.

3. Luonnoksen kirjoittaminen

Luonnoksen kirjoittamisessa, et keskity vielä täysin virheettömän ja hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen, vaan tarkoituksena on kirjaimellisesti luoda luonnos, joka viimeistellään myöhemmin valmiiksi.

4. Sisällön hakukoneoptimointi ja hiominen

Tässä vaiheessa ryhdyt optimoimaan sisältöäsi kunnolla, sekä tarkistat, että teksti on selkeälukuista ja yhdenmukaista.

5. Viimeistely ja julkaisu

Viimeisessä vaiheessa suosittelemme, että jätät sisältösi rauhaan 1-2 päiväksi, jonka jälkeen palaat sen luokse ja luet sen huolellisesti vielä kertaalleen läpi ennen julkaisua.

Vinkkejä tehokkaaseen sisällöntuotantoon

  • Aloita tutkimalla aihetta, josta sinun on tarkoitus kirjoittaa, varmista, että ideasi on hyvin harkittu, ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan sisältöäsi.
  • Kommunikoi selkeästi lukijoidesi kanssa, varmista, että kirjoituksesi vastaa lukijan kysymyksiin, tai ainakin antaa heille riittävästi tietoa tehdäkseen päätöksen.
  • Käytä selkeää ja asianmukaista kielioppia.
  • Tarkista, että sisältösi vastaa julkaisun tyyliä, johon kirjoitat.
  • Varmista, että ymmärrät tuottamasi sisällön tarkoituksen ja kohdeyleisön, olipa se sitten informatiivista, vakuuttavaa tai viihdyttävää.
  • Ymmärrä, että tavoitteenasi on auttaa lukijoita ratkaisemaan ongelmia ja saada heidät ryhtymään asianmukaisiin toimiin, jotka olet päättänyt ennalta valmiiksi.
  • Kiinnitä huomiota alustaan, jossa julkaiset sisältöä. Kun kirjoitat eri alustoille, kuten blogiin, sosiaaliseen mediaan ja sähköpostiin, sinun on keskityttävä kunkin alustan erityiseen kohderyhmään.
  • Verkkosivua tai laskeutumissivua varten kirjoittaessa sisällön on oltava huolellisesti jäsennelty, ja siinä on oltava huomiota herättävä otsikko sekä selkeä tavoite.

Hyödyllisiä työkaluja sisällöntuotantoon

Outranking.io

Outranking.io on tekoälyä hyödyntävä ohjelma, jonka avulla nopeutat sisällöntuotannon prosessiasi, helpotat aiheiden tutkimista, sekä optimoit sisältöäsi hakukoneystävälliseksi.

Tarjoamme yhteistyössä Outranking.io kanssa ilmaisen kokeilujakson, jonka voi lunastaa täältä.

Surfer SEO

Surfer SEO on samantyylinen työkalu kuin listan edellinen työkalu.

» Surfer SEO:n avulla kirjoita ja optimoit sisältösi nopeasti ja tehokkaasti, säästäen kallisarvoisia työtunteja.

» Luot helposti kokonaisia sisältöstrategioita muutamalla klikkauksella.

» Kirjoita faktoihin perustuvaa sisältöä, jota Google sekä yleisösi rakastavat yhtä lailla.

Saat kauttamme myös Surfer SEO:n ilmaisen kokeilujakson täältä.

KW Finder

Loistava väline avainsanatutkimuksen tekemiseen, laaja tietokanta täynnä markkinoiden tarkimpia avainsanoja, jota ihmiset käyttävät etsiessään palveluitasi. KW Finderin yksi iso plussa on myös sen edullinen hinta.

Kokeile KW Finderia ja kirjoita alapuolelle jokin hakusana.

Jos haluat kokeilla KW Finderia ilmaiseksi 10 päivän ajan, niin paina tästä.

Yhteenveto

Tässä pieni pintaraapaisu sisällöntuotantoon, sekä vinkkejä ja työkaluja joiden avulla saat sisällöntuotantosi nousemaan uusiin ulottuvuuksiin.

Tulemme päivittämään työkalulistaa lähitulevaisuudessa ja lisäämme entistä enemmän sisällöntuotantoa helpottavia työkaluja.

crossmenu