Mitä hakukoneoptimointi on ja miten se toimii?

Pintaraapaisu hakukoneoptimoinnin maailmaan.

Hakukoneoptimointi, Search Engine Optimization, tai SEO - rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Jos mietit mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa, niin yksinkertaisuudessaan se on prosessi, jonka avulla pyritään vaikuttamaan verkkosivuston sijoituksiin hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa, eli maksuttomissa tuloksissa.

Mitä korkeammalta sivustosi löytyy hakutuloksista, niin sitä enemmän se tavoittaa potentiaalisia kävijöitä sivustollesi.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Hakukoneoptimointi on ja tulee aina olemaan tärkeä osa mitä tahansa liiketoimintaa. Nykyaikaisessa internet-maailmassa hakukoneoptimointi on keskeisessä asemassa, jotta yrityksesi huomataan paremmin.

Hakukoneoptimointi on erittäin tehokas työkalu yrityksen kasvun edistämiseen

Jos et tee sitä oikein, menetät liidit, myynnit ja uudet potentiaaliset asiakkaat. Laadukkaat ja oikeanlaisella strategialla suunnitellut SEO-palvelut voivat nostaa yrityksesi tuloksen käsittämättömiin lukuihin.

SparkToron teettämän tutkimuksen mukaan Google on ylivoimaisesti suurin liikenteentuoja verkkosivustoille.

On hyvä muistaa, että hakukoneoptimointi ei ole yleispätevä vastaus siihen, miten verkkosivusto menestyy, mutta se on silti yksi parhaista ellei jopa paras työkalu yrityksen kasvuun.

Siksi onkin tärkeää tietää sekä ymmärtää, mitä hakukoneoptimointi on, miten se toimii ja miten se voi auttaa yritystäsi löytämään uusia väyliä ennennäkemättömälle kasvulle.

Tässä muutama syy miksi yrityksen hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa:

  • Verkkosivuston sijoittuminen korkeammalle hakukoneissa on yksi tärkeimmistä osatekijöistä menestyksekkään verkkoläsnäolon rakentamisessa.
  • Se auttaa yritystäsi kasvattamaan myyntiä lisäämällä liikenteen määrää verkkosivuillesi.
  • Hakukoneoptimoinnissa ei ole kyse vain markkinoinnista, vaan myös yhteydenpidosta yleisöön.
  • Se on myös keino löytää uusia yleisöjä, joita et ole aiemmin tavoittanut.

Hakukoneoptimointi on kustannustehokasta markkinointia

Toisin kuin muut markkinointistrategiat, hakukoneoptimointi on kustannustehokasta ja pitkäkestoista, jonka lisäksi se myös konvertoi hyvin.

Esimerkki hakukoneoptimoinnin hyödyntämisestä palvelualan yrityksen näkökulmasta

Otetaan esimerkkinä tilanne, jossa sinulla on PK-seudulla toimiva LVI-alan yritys.

Tässä ovat kolme hakusanaa, jotka liittyvät Helsingin alueeseen sekä LVI-alaan:

putkimies helsinki: 480 hakua/kk
edullinen putkimies helsinki: 70 hakua/kk
putkiliike helsinki: 260 hakua/kk

Pelkästään näistä kolmesta hakusanasta tulee siis yhteensä 810 hakua kuukausittain.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jos sivustosi löytyisi ensimmäiseltä sijalta, että kaikki 810 henkilöä klikkaisivat yrityksenne verkkosivuille.

Kaikki käyttäjät eivät tietenkään klikkaa juuri ensimmäistä hakutulosta, vaan klikkausprosentit jakautuvat karkeasti seuraavanlaisesti:

kuva googlen hakutulossivusta putkimies avainsanalle
Luonnollisesti ensimmäisellä sijalla oleva sivusto saa prosentuaalisesti eniten klikkejä, mutta CTR:ään, eli Click Through Rateen on mahdollista vaikuttaa positiivisesti optimoimalla sivuston metaotsikkoa ja kuvausta.

Ota kuitenkin huomioon, että prosentit ovat karkeita keskiarvoja, ja tarkat prosenttiluvut vaihtelevat riippuen eri muuttujista

  1. Sija 1 - noin 32-34 %
  2. Sija 2 - noin 25 %
  3. Sija 3 - noin 19 %
  4. Sija 4 - noin 14 %
  5. Sija 5 - noin 9 %

Eli jos sijoituksesi olisi ensimmäinen näillä kaikilla kolmella hakusanalla, niin saisit kävijöitä sivustollesi hakukoneiden kautta noin 300 kpl/kk - kolmen hakusanan avulla saisit siis kuukaudesta toiseen 300 potentiaalista asiakasta ilmaiseksi. 

Mikä on kustannustehokkaampi keino parantaa yrityksen näkyvyyttä verkossa? Aivan, ei mikään.

LVI-urakoiden hinnat lähtevät 100€ ylöspäin, eli siitä voidaan lähteä laskemaan paljonko tulosta jo kolmella hakusanalla on mahdollista saada.

Miksi hakukoneoptimointi on tehokas työkalu yrityksen kasvulle?

Henkilöt, jotka käyttävät edellämainittuja hakusanoja voidaan luokitella jo lämpimiksi liideiksi. Heillä on tarve yrityksen palvelulle ja he etsivät sopivaa yritystä keneltä palvelun voisi ostaa.

Näiden henkilöiden muuttaminen maksaviksi asiakkaiksi on siis paljon helpompaa, jos verrataan tilanteeseen missä lähtisit mainostamaan palveluitasi henkilöille, jotka eivät juuri sillä hetkellä etsi LVI-palveluita.

Hakukoneoptimoinnissa yhdistyvät siis kohdennetun mainonnan hyödyt ja edullinen hinta - tämän takia se onkin paras keino saada uusia asiakkaita yrityksellesi.

Jos haluat, että yrityksesi sijoittuu paremmin hakutuloksissa, voit joko:

1. Opetella tekemään hakukoneoptimointia itsenäisesti.
2. Ottaa yhteyttä meihin ja saada parhaan mahdollisen SEO-strategian yrityksesi kasvattamista varten.

Hakukoneoptimoinnin opettelu on pitkä, sekä jatkuva prosessi

Jos olet yrittäjä, niin on hyvin todennäköistä, että arkesi on kiireistä ja aika kortilla.

Hakukoneoptimoinnin opettelussa on hyvin jyrkkä oppimiskäyrä. Jos ryhtyisit nyt opiskelemaan sitä itsenäisesti, niin saattaisi mennä helposti useampia vuosia, että saisit näkyviä tuloksia - etkä välttämättä edes silloinkaan.

Hakukoneoptimointi myös koostuu niin monesta eri osakokonaisuudesta, joten täysin kokenettomalle henkilölle sen opiskelu olisi todella haastavaa.

Jos kuvittelisin itseni yrittäjän saappaisiin ja ymmärtäisin hakukoneoptimoinnin hyödyt yritykseni näkökulmasta, niin en miettisi hetkeäkään kumman vaihtoehdon valitsisin. 

Jo pienellä investoinnilla on mahdollista saada loistavia tuloksia.

On hyvä kuitenkin olla tietoinen, että hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, eikä tuloksia näy heti muutamassa päivässä.

Nopeita tuloksia halutessasi suosittelemme sinua tutustumaan:

  • Google Ads -mainontaan
  • Facebook -mainontaan
  • Instagram -mainontaan
kuva googlen hakutulossivusta
Googlen hakutulossivu koostuu useasta eri osasta: tässä kuvassa ollaan käytetty "putkimies helsinki"-avainsanaa. Google näyttää hakutulossivuilla maksettuja mainoksia, paikallisia yrityksiä, sekä orgaanisia hakutuloksia.

Nyt siis tiedät hyvin pintapuolisesti mitä hakukoneoptimointi on ja mitkä sen hyödyt ovat. Halutessasi voit tutustua tarjoamiimme SEO-palveluihin tai jatkaa oppaan lukemista ja tutustua syvemmin hakukoneiden ihmeelliseen maailmaan.

Mitä hakukoneet ovat ja miten ne toimivat?

Ennen kuin ryhdymme perehtymään tarkemmin hakukoneoptimointiin ja sen aiheisiin, on hyvä ymmärtää mikä hakukoneiden tavoite on - mitä varten ne ovat keksitty?

Hakukoneet ovat internetin käytetyin työkalu. Ne ovat ensimmäinen askel matkalla kohti tiedonhankintaa. Siksi on erittäin tärkeää, että hakukoneet tarjoavat asianmukaisia hakutuloksia käyttäjän syöttämälle kysymykselle. 

Hakukoneet käyttävät erilaisia tekniikoita ja algoritmeja tehdäkseen hakutuloksista mahdollisimman relevantteja ja laadukkaita.

Hakukoneet luokittelevat myös verkkosivustojen sisällön. Tämä auttaa niitä määrittämään, mitkä sivut ovat käyttäjille merkityksellisiä ja miten he ovat vuorovaikutuksessa näiden sivujen kanssa. 

Jos sivu sisältää käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä joka vastaa heidän kysymyksiinsä, niin se myös sijoittuu yleensä paremmin Googlen hakutuloksissa.

Kolme isointa hakukonetta ovat Google, Bing ja Yahoo, joista Google on ylivoimasesti suosituin. Voit katsoa ajankohtaisen tilanteen hakukoneiden maailmanlaajuisesta käytön jakautumisesta täältä.

Hakukoneiden päämääränä on tarjota käyttäjälle paras mahdollinen vastaus käyttäjän syöttämään kysymykseen.

Eli jos käyttäjä etsii Googlesta “putkimies helsinki”, niin tuloksiin tulee Helsingissä sijaitsevat putkiliikkeet.

Vastaavanlaisesti käyttäjän kirjoittaessa "mikä on hyvä pölynimuri", niin hakutuloksiin tulee luultavasti keskustelupalsta, jossa puhutaan imureista tai vertailusivusto, jossa vertaillaan eri valmistajien imureita.

Jos haluat, että sivustosi sijoittuu paremmin hakutuloksissa, niin varmista, että:

  • Hakukoneet ymmärtävät kuka sinä tai yrityksesi on ja mitä tarjoatte hakukoneen käyttäjälle.
  • Vakuuta hakukoneet, että sinä tai yrityksesi on paras mahdollinen vaihtoehto käyttäjän kirjoittamalle hakusanalle.
  • Verkkosivusi on käyttäjäystävällinen, sekä sisältö optimoitu haluamallesi avainsanalle.

Nyt siis tiedät pintapuolisesti, miten hakukoneet toimivat ja mikä niiden rooli koko prosessissa on.

Seuraavaksi tutustutaan hakukoneoptimoinnin kolmeen tukipilariin.

kuva sivuston mobiilinopeudesta
Verkkosivuston nopeus on  isossa roolissa hakukoneoptimoinnissa - sivuston pitää latautua nopeasti ja ilman suuria ulkoasun muutoksia.
Yläpuolella on kuva tämän kyseisen artikkelin mobiilinopeudesta Googlen PageSpeed Insightista katsottuna. 

Hakukoneoptimointi ja sen tärkeimmät kulmakivet

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri osaan:

  • Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi, eli ON-page SEO - kaikki asiat mitkä ovat hallinnassasi, kuten sivuston sisältö ja avainsanat.
  • Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi, eli OFF-page SEO - kaikki mikä ei tapahdu suoraan sivustosi sisällä, kuten linkit ja linkkien rakentaminen.
  • Tekninen hakukoneoptimointi - kaikki mikä tapahtuu teknisellä puolella, kuten sivuston nopeus, indeksoitavuus ja rakenne.

Sivuston sisäinen optimointi: ON-page SEO

Sivuston sisäisellä hakukoneoptimoinnilla viitataan tekniikoihin ja toimenpiteisiin, joita tehdään sivuston sisäpuolella.

Miksi ON-page SEO on tärkeää?

› Saat käsityksen siitä mitä avainsanoja sivustosi käyttäjät oikeasti käyttävät.
› Pystyt tuottamaan laadukkaampaa sisältöä, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin, joka taas parantaa mahdollisuuksiasi sijoittua Googlen hakutuloksissa paremmin.

Mitkä ovat yleisimmät asiat, jotka ovat pielessä sivuston sisäisessä hakukoneoptimoinnissa?

Samankaltainen sisältö, avainsanojen vaihtelevuuden puute ja olematon sisäisen linkitys - nämä kolme asiaa ovat yleisimmät asiat, jotka ovat pielessä verkkosivujen sisäisessä optimoinnissa.

Tässä osiossa kerromme sinulle mitä sivuston sisäinen optimointi, eli ON-page SEO on, miten sitä parannetaan ja miksi se on tärkeää.

Näytämme sinulle myös tavat, joilla voit lähteä parantamaan verkkosivusi sisäistä optimointia.

Suosittelemme keskittymään mieluummin yhteen asiaan kunnolla kerralla sen sijaan, että lähtisit yrittämään parantamaan kaikkia osa-alueita samanaikaisesti.

Valitse muutama osa-alue, joka mielestäsi kaipaa parantamista ja keskity niiden optimoimiseen täydellä teholla.

Muista, että hakukoneoptimointi on pohjimmiltaan sitä, että ihmisille annetaan sitä, mitä he haluavat. Jos annat heille sen, mitä he haluavat, selkeänä, tiiviinä ja helposti lähestyttävänä sisältönä, saat myös luultavasti palkinnon siitä - eli korkeamman sijoituksen Googlen hakutuloksissa.

Aloitetaan seuraava osio katsomalla mitä EI kannata tehdä sisältöä optimoidessa.

esimerkkikuva avainsanojen väärinkäytöstä
Tuleekohan lukijalle varmasti selväksi missä kaupungissa kyseinen yritys sijaitsee?

Avainsanojen tiheys sisällössä

Avainsanatiheys on prosenttiosuus siitä, kuinka usein avainsana esiintyy suhteessa sivustosi sanojen kokonaismäärään. Liika toisto näyttää roskapostilta ja Google voi rangaista sinua siitä, joten yritä välttää liiallista avainsanojen köyttä. 

Jos olet jo kirjoittanut artikkelin, jossa mainitaan liikaa yhtä sanaa tai lausetta, älä huoli, voit vain palata takaisin ja muokata artikkelia ja katsoa, auttaako joidenkin avainsanojen poistaminen parantamaan sijoitustasi Googlen hakutuloksissa.

Jotkut ihmiset käyttävät avainsanojen täyttöä sijoittuakseen korkeammalle hakutuloksissa. Tämäntyyppisen optimoinnin ainoa tarkoitus on manipuloida hakukoneita niin, että ne listaavat verkkosivuston korkealle tietyn avainsanan tai avainsanalausekkeen osalta.

Tämä menetelmä saattoi toimia aikoinaan kun hakukoneiden algoritmit eivät olleet yhtä kehittyneitä, mutta nykypäivänä sillä on ainoastaan negatiivinen vaikutus hakutulosten sijoituksiin.

Avainsanojen liiallisen käyttämisen sijasta keskity mieluummin tuottamaan sisältöä, joka todella antaa lukijalle jotain arvoa ja vastaa hänen kysymyksiinsä.

Avainsanat ja avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus on yksi tärkeimmistä osa-alueista jokaisessa hakukoneoptimointi-strategiassa. Ennen kuin aloitat sivustosi optimoinnin, on ehdottoman tärkeää tehdä ensin avainsanatutkimus ja selvittää, mitkä avainsanat ovat merkityksellisiä verkkosivustollesi.

Avainsanojen käyttäminen on yksinkertaisesti sitä, että niitä käytetään strategisesti, jotta verkkosivustostasi tulisi merkityksellisempi ja hyödyllisempi. Sillä on kaksi päätavoitetta: sijoitusten parantaminen ja liikenteen lisääminen sivustollesi.

Avainsanatutkimusta tehdessäsi on ensin määritettävä, minkälaista sisältöä haluat sijoittaa korkealle. Tämän selvittämiseksi sinun on tutkittava hieman käytettävissä olevia avainsanoja (ja/tai avainsanoja) ja sitä, miten kohdeyleisösi käyttää niitä.

Jos haluat saada lisätietoja avainsanojen löytämisestä, niin suosittelemme lukemaan artikkelimme avainsanatutkimuksesta.

Laadukas sisältö

Yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimmistä asioista sivuston sisäisessä optimoinnissa on laadukkaan sisällön kirjoittaminen.

Jos kaipaat vinkkejä, voit lukea kirjoituksemme verkkosivun sisällöntuotannosta.

Sivuston sisäinen linkitys

Sisäisessä linkityksessä on kyse siitä, että kävijä siirtyy sivulta toiselle, mikä puolestaan auttaa lisäämään liikennettä ja parantamaan sijoituksia hakutuloksissa.

Sisäiset linkit ovat tärkeitä hakukoneille, koska ne tarjoavat yksinkertaisen tavan selvittää, mistä mikäkin sivu kertoo. Tämä johtuu siitä, että kun sivut liittyvät toisiinsa, linkit pyrkivät linkittämään sivuja edestakaisin. Hakukoneet haluavat tätä, jotta ne voivat käyttää kyseistä tietoa vihjeenä optimoidessaan hakutuloksia palvelua käyttäville ihmisille.

Tämän vuoksi Google on pystynyt sisällyttämään linkit algoritmiinsa vuoden 2003 lopusta lähtien, ja tämän vuoksi niin monet sivustot, jotka väittävät olevansa SEO-optimoituja, eivät todellisuudessa ole.

Kuvien alt-tekstit

Sivustosi indeksoivat hakukoneiden crawlerit, eli "ryömijät" eivät pysty lukemaan kuvien sisältöä, joten sinun on varmistettava, että kuvissasi on alt-teksti, paitsi jos niitä käytetään vain ulkoasun muotoiluun.

Kuvien alt-tekstiä käyttävät myös ruudunlukijat ja muut avustavat teknologiavälineet, joten niiden käyttäminen parantaa verkkosivustosi saavutettavuutta.

Kuvien alt-tekstit (vaihtoehtoinen teksti) ovat olleet käytössä vuodesta 1996 lähtien, jolloin ensimmäinen sitä tukeva selain julkaistiin. On yleisesti tunnettu tosiasia, että ImageAlt-attribuutit parantavat sijoituksia, mutta alt-tekstit ovat muutakin kuin pelkkää hakukoneoptimointia.

Monet ihmiset etsivät nykyään kuvia verkossa, joten ihmiset saattavat tulla sivustollesi kuvahakukoneiden kautta.

Avainsanojen kannibalisaatio

Avainsanojen kannibalisaatio tarkoittaa sitä, kun sivustosi yksittäiset sivut kilpailevat toistensa kanssa hakutuloksien sijoista.

Tämä johtuu siitä, että molemmilla sivuilla käytetään samaa/samoja avainsanoja. Hyvin yleinen näky verkkosivustoilla, jota tavallinen käyttäjä ei välttämättä itse tajua.

Otsikkojen tunnisteet (H1-H6)

Otsikkotunnisteet ovat HTML-elementtejä (H1-H6), joita käytetään erottamaan sisällön otsikot ja alaotsikot muusta tekstistä. 

Nämä tunnisteet ovat olennainen osa mitä tahansa verkkosivustoa.

Niitä ei käytetä ainoastaan sisällön jäsentämiseen, vaan myös hakukoneiden indeksoijien, eli crawlereiden saamiseksi ymmärtämään sisältöä paremmin.

Metaotsikko

Metaotsikoilla ja hakukoneoptimoidulla tekstillä on läheinen suhde toisiinsa.

Metaotsikot näkyvät ensimmäisenä hakutuloksissa, ja niiden on oltava huomiota herättäviä, jos haluat herättää yleisösi kiinnostuksen. 

Metaotsikko on usein tärkeä tekijä konversioluvuissa, koska se saa ihmiset joko pysähtymään ja lukemaan lisää tai sulkemaan tulossivun.

Metakuvaus

Metakuvaus, eli meta description on HTML-tagi, joka antaa lyhyen yhteenvedon sivusi sisällöstä. Tämä lyhyt tiivistelmä näytetään Googlen hakutulossivuilla verkkosivustosi kohdalla, jos Google niin päättää. 

Metakuvauksen tulisi olla tarttuva ja tiivistää, mistä sivusi kertoo.

Tehokkaan metakuvauksen käyttäminen on hyvä tapa lisätä sivustosi CTR-arvoa. Pidä kuitenkin mielessä, että Google voi päättää, mitä se laittaa metakuvaukseen, vaikka olisitkin asettanut oman metakuvauksesi..

Sivun otsikko, eli title tag

Sivun otsikko -tunniste, eli title-tag on jokaisen verkkosivun otsikko-osassa, eli osiossa oleva HTML-tunniste. Se antaa ensimmäisen vihjeen siitä, mistä sivustosi tai sivusi kertoo. 

Hakukoneet pystyvät tulkitsemaan tätä metatietoa ja määrittelemään linkin aiheen, mikä puolestaan vaikuttaa Googlen hakutuloksiin. 

Otsikkotunnisteen hyödyllinen SEO-aspekti on se, että se kertoo hakukoneiden crawlereille millaisesta sivusta on kyse.

Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi

Verkkosivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi viittaa strategioihin, jotka eivät liity suoraan verkkosivustoosi, mutta joilla pyritään optimoimaan yleistä verkkomarkkinointiasi ja saavuttamaan korkeat sijoitukset hakukoneissa.

Kun ihmiset puhuvat sivuston ulkoisesta hakukoneoptimoinnista, niin he yleensä keskittyvät linkkien rakentamiseen, mutta siihen sisältyy paljon muitakin asioita, jotka vaikuttavat sijoituksiisi Googlen hakutuloksissa.

Tulemme kirjoittamaan niistä tarkemman ja yksityiskohtaisen kirjoituksen myöhemmin.

Linkkien rakentaminen

Sivuston linkkiprofiili on tärkeä osa hakukoneoptimointia, koska se osoittaa, kuinka monta sivustoa sinuun linkittää ja keitä ne ovat. 

Jos sinulla on 100 laadukasta ja korkean auktoriteetin linkkiä, se on paljon parempi kuin  10 linkkiä satunnaisen blogin kommenttiosiosta.

Dofollow- ja nofollow linkit

Dofollow-linkki tarkoittaa sitä, että hakukoneiden crawlerit seuraavat linkkiä linkin osoittamaan verkko-osoitteeseen. Tämän lisäksi dofollow-linkit nostavat myös verkkosivuston auktoriteettia.

Nofollow-linkki taas tarkoittaa sitä, että crawlerit eivät seuraa linkkiä linkin osoittamaan verkko-osoitteeseen, eikä sillä ole suoraa vaikutusta sijoituksiin Googlen hakutuloksissa, mutta ne ovat silti hyvä lisä jokaisen sivuston linkkiprofiiliin.

Sivuston tekninen hakukoneoptimointi

kuva hakukone-optimointi.fi-sivuston nopeustestin tuloksesta
Kuva GTMetrixin nopeustestistä artikkelimme työpöytäversiosta. Ota huomioon, että nopeustesteissä ei kannata tuijottaa tai jahdata 100/100 pisteitä, vaan tarkkailla, miten nopeasti sivut latautuvat käyttäjälle.

Hakukoneoptimoinnin usein unohdettu osa-alue on tekninen SEO, joka tuntuu hyvin usein olevan monella sivustolla puutteellinen. 

Tekninen hakukoneoptimointi on muun muassa verkkosivuston teknistä suunnittelua ja kehittämistä, joka vaikuttaa hakukoneiden crawlereiden kykyyn indeksoida, selata ja sijoittaa sivusto hakukoneiden indeksiin.

Ensimmäinen ja tärkein vaihe on ymmärtää perusteet siitä, mistä asioista verkkosivusto koostuu. 

Pohjimmiltaan verkkosivusto koostuu kahdesta pääkomponentista: HTML-koodista ja CSS-koodista

HTML on verkkosivuston perusrakenne ja -sisältö, kun taas CSS on muotoilu eli ulkoasu. Tämä on hieman liiallista yksinkertaistamista, mutta se on perusasia, joka jokaisen hakukoneoptimoinnista kiinnostuneen on tiedettävä.

HTML on merkintäkieli, joka sisältää verkkosivuston raakatekstin ja elementit (esim. teksti, linkit, kuvat).

CSS:ää käytetään elementtien tyylittelyyn merkintä-/HTML-dokumentissa, lähinnä esteettisyyden ja luettavuuden vuoksi. Sekä HTML että CSS kirjoitetaan tavallisella tekstillä ja tallennetaan .html- tai .css-tiedostoina.

Kun sinulla on perusymmärrys siitä, miten verkkosivustot rakennetaan, on aika siirtyä eteenpäin.

Sivuston nopeus ja crawlerit

Mikä on crawler?

Crawlerit, eli hakukoneiden käyttämät “ryömijät” ovat botteja, jotka käyvät läpi verkkosivustoja, sekä niiden sisältöä ja lisäävät ne hakukoneiden indeksiin.

Jos verkkosivusi ovat nopeat sekä hyvällä arkkitehtuurilla rakennettu, niin crawlereiden työmäärä vähentyy ja ne kykenevät käymään sivustosi nopeammin läpi.

Tämä tarkoittaa sitä, että sivusi myös indeksoituu paremmin - eli selkokielellä sanottuna, sivustosi lisätään hakukoneiden tietokantaan nopeammin.

Mitkä ovat teknisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät prioriteetit?

Lyhyt vastaus on: sivustosi nopeus, mobiilikäytettävyys ja hyvä rakenne. 

Vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan 34 prosenttia käyttäjistä jättää verkkosivuston, jos sen lataaminen kestää yli 4 sekuntia.

Nopeammat sivustot tarkoittavat myös sitä, että hakukoneiden crawlerit voivat indeksoida sivusi nopeammin. Sivuston nopeus on tärkeää myös käyttäjäkokemuksen ja käyttäjien sitouttamisen kannalta. 

Tavoitetteenasi on, että verkkosivustosi käyttäjät pysyvät sivustolla pidempään, jotta he saavat enemmän tietoa ja lopulta muuttuvat maksaviksi asiakkaiksi tai liideiksi.

Verkkosivun nopeuttaminen - miten se tehdään?

Verkkosivun nopeutus ei ole yksinkertainen prosessi ja se ansaitseekin kokonaan oman artikkelinsa, jonka tulemme julkaisemaan lähiaikoina.

Tässä kuitenkin hieman vinkkejä, miten pystyt kohtuullisen helposti parantamaan sivustosi nopeutta.

kuva verkkosivuston suorituskyvyn vesiputouskaaviosta
GTMetrixin "Waterfall"-osiosta näet missä järjestyksessä tiedostot latautuvat, tiedostojen koot, sekä kuinka kauan aikaa kuluu, että tiedostot ovat siirtyneet palvelimelta käyttäjän selaimeen.
*Tässä kuvassa sivustolla ei ole käytössä kriittisen CSS:n tyylitiedostoa - sivuston kriittinen CSS olisi hyvä esiladata sivuston <head>-osiossa, jotta vältytään FOUC-ilmiöltä, eli Flash of Unstyled Content, suomeksi sanottuna siis välähdys sivustostasi ilman CSS-tiedostoa.

Yksinkertaisia vinkkejä sivuston nopeusoptimointiin

1. Palvelin on ensimmäinen asia, mistä lähdetään rakentamaan sivuston nopeutta

Valitse siis tarkasti mistä ostat sivustollesi palvelintilaa.

Jos haluat suorituskykyiset, sekä nopeat verkkosivut, niin suosittelemme kääntymään Suomen parhaimpiin hostauspalveluihin kuuluvaan Hostaan.fi puoleen.

Miksi Hostaan.fi on Suomen paras palveluntarjoaja?

Salamannopeiden palvelimien lisäksi heiltä löytyy myös salamannopea asiakaspalvelu, joka on muilla palveluntarjoajilla yksi isoimmista kompastuskivistä hitaampien palvelimien lisäksi.

Hostaanin palveluiden hinnat ovat myös Suomen edullisimpia, joten hyvää syytä olla valitsematta Hostaania ei ole.

Voit tutustua Hostaanin tarjoamiin palveluvaihtoehtoihin täällä.

2. Kuvien optimoiminen

Yksi yleisimmistä sivustoa hidastavista tekijöistä on kuvien lataaminen sivustolle, ilman minkäänlaista esikäsittelyä. 

Ei ole harvinaista törmätä sivustoihin, joissa kuvien tiedostokoot ovat jopa 2MB luokkaa,

3. Välimuistin hyödyntäminen

Käytä välimuistia hyödyksesi, jotta sivustosi käyttäjän ei tarvitse ladata jokaista tiedostoa aina uudelleen vieraillessaan sivullasi.

4. Jos käytössäsi on WordPress - vähennä lisäosien määrää mahdollisimman paljon

On hienoa, että WordPressiin löytyy laaja valikoima erilaisia lisäosia.

Välillä näkee sivustoja, jotka näyttävät siltä, että oltaisiin lyöty vetoa kumpi saa enemmän lisäosia asennettua ja pidettyä sivut silti pystyssä.

Yritä siis käyttää mahdollisimman vähän lisäosia välttääksesi turhaa koodia sivustollasi.

Välttämättömien lisäosien käytön ymmärtää, mutta jos asian voi hoitaa yksinkertaisesti, niin ei välttämättä ole järkevin vaihtoehto lähteä selailemaan lisäosien asennussivua.

5. Vältä raskaiden sivustorakentajien käyttöä

Sivustonrakentajat voivat olla helppokäyttöisiä, mutta useimpien tuottama koodi on todella huonolaatuista.

Jos haluat nopeat verkkosivut, sekä mahdollisuuden käyttää sivustorakentajaa, niin suosittelen tutustumaan Beaver Builderiin Elementorin tai Divin sijasta.

Miksi?

Elementor ja Divi lisäävät sivustollesi täysin turhaa koodia, joka heikentää sen suorituskykyä ja nopeutta.

Elementor lataa oletuksena täysin turhia JavaScript-tiedostoja sivustollesi ilman järkevää syytä.

Ne toki on mahdollista ottaa pois, mutta jos teknistä osaamista ei ole, niin se voi olla yllättävän hankalaa kokemattomalle, vaikka ohjeita löytyykin internetistä.

Elementorilla tiedostetaan ongelma ja he ovatkin sanoneet, että yrittävät vähentää laaduttoman koodin määrää.

Yhteenveto

Tässä oli lyhykäisyydessään esittely hakukoneoptimoinnin maailmaan, kuten artikkelin alussa totesimme, hakukoneoptimointi on aiheena todella laaja.

Tässä artikkelissa käsiteltiin murto-osa hakukoneoptimointiin liittyvistä asioista, mutta tarkoituksena olikin antaa vain ensituntumaa hakukoneoptimoinnista kiinnostuneille henkilöille.

Tulemme päivittämään ja lisäämään artikkeliin ajan myötä lisää aiheita, sekä syventämään tietoa.

crossmenu