Digimarkkinoinnin työkalut ovat välttämättömiä kaikille vakavasti otettaville yrittäjille, yrityksen omistajille tai markkinoijille, jotka haluavat menestyä verkossa.

Tässä artikkelissa esittelemme sinulle muutamia tarjolla olevista työkaluista, jotka auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi, sekä kerromme, mihin kukin näistä välineistä on kykenevä.

Mitä digimarkkinoinnin työkalut ovat?

Digimarkkinoinnin työkalut ovat sovelluksia, jotka auttavat sinua tehokkaasti hallinnoimaan, seuraamaan, analysoimaan ja toteuttamaan liiketoimintaasi.

Määritelmä on melko laaja, mutta tämä antaa sinulle käsityksen siitä, mihin tällaisia työkaluja voidaan käyttää.

Miksi tarvitset niitä?

Digimarkkinoinnin työkalut voivat tehokkaasti lisätä verkkomyyntiäsi ja -liikennettäsi, mikä antaa sinulle tehokkaamman viestinnän asiakkaidesi kanssa, enemmän asiakkaita, sekä parantaa konversioita.

Tämä puolestaan edistää yrityksesi toimintaa ja sen kannattavuutta.

Tässä artikkelissa opit, miten pystyt hyödyntämään digimarkkinoinnin työkaluja yrityksesi kasvussa.

Välttämättömät digimarkkinoinnin työkalut yrityksellesi

Analytiikkatyökalut

Data on jokaisen markkinoijan paras ystävä. Kaikki markkinoijat tietävät, että he tarvitsevat dataa tehdäkseen päätöksiä.

Parhaat digitaalisen markkinoinnin analytiikkatyökalut auttavat sinua ymmärtämään asiakkaitasi ja pyörittämään liiketoimintaa sujuvasti.

Analytiikkatyökalut ovat hyödyllisiä myös sosiaalisen median markkinoinnissa.

Markkinoilla on paljon työkaluja, joiden avulla voit tarkastella analytiikkatietojasi, alapuolelta löydät viisi hyödyllistä työkalua analytiikan seurantaan.

Google Analytics

Google Analytics on tehokas työkalu, jonka avulla markkinoijat voivat mitata ja parantaa suorituskykyä eri digitaalisten kanavien kautta.

Se on sisällytetty useimpiin web-analyysipaketteihin, ja se tarjoaa markkinoijille yksityiskohtaisen raportin, josta käy ilmi, miten heidän kampanjansa toimivat eri kanavissa ja laitteilla.

Google Analyticsin avulla voidaan saada arvokasta tietoa siitä, mitkä kampanjat toimivat parhaiten ja mitkä eivät.

Google Search Console

Google Search Console on ilmainen työkalu, joka auttaa webmastereita ymmärtämään, miten Googlebot näkee heidän verkkosivustonsa.

Sen avulla voit varmistaa, että verkkosivustosi näkyy Googlessa oikein, ja se voi myös auttaa sinua tunnistamaan suunnitteluun liittyviä ongelmia.

Jotkut eivät ehkä tunne Google Search Console -käsitettä, mutta ne, jotka tuntevat, tietävät sen merkityksen. Se on välttämätön kaikille, jotka vastaavat hakukoneoptimointiin (SEO) tukeutuvien verkkosivustojen rakentamisesta tai ylläpidosta.

Google Trends

Google Trends -sovelluksen avulla näet, mitä ihmiset etsivät Googlessa ja kuinka usein tiettyjä avainsanoja ja lauseita etsitään.

Se voi olla hyödyllinen sisältömarkkinoinnissa, tuotetutkimuksessa, asiakkaidesi toiveiden selvittämisessä, toimialallasi mahdollisesti vallitsevan kilpailutilanteen ymmärtämisessä ja monessa muussa tarkoituksessa.

Facebook Insights

Facebook Insights on Facebook-sovellus, joka antaa sinulle erittelyn kaikista sivullasi tapahtuvista asioista.

Sen avulla näet postaustesi tavoittavuuden, mikä toimii ja mikä ei toimi. Se antaa sinulle yleiskuvan siitä, miten sivusi toimii ja miten voit parantaa tavoittavuuttasi.

SEMrush

SEMrush on kokonaisvaltainen digimarkkinoinnin työkalu, joka auttaa markkinoijia ja liiketoiminnan ammattilaisia löytämään oikeat asiakkaat tuotteilleen ja palveluilleen.

Kun käytettävissäsi on valtava määrä tietoa, voit löytää kohdennettuja potentiaalisia asiakkaita, jotka todennäköisemmin ostavat tuotteesi tai palvelusi.

Digimarkkinoinnin työkalut sosiaalisen median hallintaan

Sosiaalisessa mediassa on paljon opittavaa. Kaikkien eri alustojen hallintaan ja seurantaan kuluva aika ja työmäärä voi olla melko suuri.

Tässä ovat sosiaalisen median hallintatyökaluja, jotka yhdistävät eri sosiaalisen median profiilit yhdeksi helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.

Niiden avulla voit ajastaa viestejä, seurata analyysejä ja automatisoida useimmat aikaa vievät tehtävät, jotka muuten joutuisit tekemään manuaalisesti jokaisessa sosiaalisessa mediassa erikseen.

Hootsuite

Hootsuite on sosiaalisen median dashboard-sovellus, jonka avulla voit lähettää viestejä useisiin sosiaalisiin verkostoihin samanaikaisesti.

Hootsuiten kojelauta näyttää kaikki kanavasi yhdessä paikassa, joten voit julkaista päivityksiä vaihtamatta eri verkkosivustojen välillä.

Voit myös käyttää Hootsuiten sovellushakemistosta löytyviä kolmannen osapuolen sovelluksia, joilla voit parantaa sosiaalisen median integroinnin toimivuutta Hootsuiten kanssa.

Facebook Business Manager

Facebook Business Manager on Facebook-sovellus, jonka Facebook on luonut auttaakseen yrityksiä hallinnoimaan Facebook-sivustoaan yhdessä paikassa.

Se toimii yhdistämällä Facebook-sivusi Facebook Ads Manageriin, jolloin tilisi on nähtävissä yhdellä kojelaudalla.

Sähköpostimarkkinoinnin työkalut

Tärkein ja tehokkain tapa mainostaa yritystäsi on lähettää tehokkaita ja henkilökohtaisia sähköposteja.

Tämä onnistuu helposti käyttämällä työkalua, joka voi luoda puolestasi satoja, ellei jopa tuhansia sähköpostiviestejä, joissa on erilaisia malleja ja ulkoasuja valittavana.

HubSpot Email Marketing

Sähköpostimarkkinointi on aina ollut yksi yksinkertaisimmista tavoista, joilla pienet yritykset voivat tavoittaa asiakkaansa.

Kaikissa sähköpostimarkkinointikampanjoissa on kyse kohdennettujen tilaajien luettelon luomisesta ja sen jälkeen luettelon käyttämisestä sähköpostiviestien lähettämiseen näille tilaajille, kunnes he väistämättä ostavat tuotteesi tai palvelusi.

Vaikka sähköpostimarkkinointi on yksinkertainen toteuttaa, sähköpostiviestien suorituskyvyn analysointiin liittyvä analytiikka voi kuitenkin olla hieman haastavampaa, minkä vuoksi monet markkinoijat turvautuvat HubSpotin Email Graderin kaltaisiin työkaluihin, jotka tekevät prosessista helpompaa ja tehokkaampaa.

Työkalut konversio-optimointiin

Tarvitset konversio-optimointityökalua, jos sinulla on verkkoliiketoimintaa. Sen avulla voit seurata kaikkia verkkosivustosi muutoksia ja tunnistaa, mikä toimii ja mikä ei.

Google Analytics 360 Suite

Google Analytics 360 Suite on kokoelma työkaluja, joiden avulla voit:

  1. Ymmärtää verkkosivustosi suorituskykyä yksityiskohtaisemmin ja kattavammin kuin koskaan aiemmin.
  2. Käyttää tietoa strategioiden laatimiseen ja päätöksentekoon, joka auttaa yritystäsi kasvamaan.
  3. Omaksua kokonaisvaltainsen lähestymistavan verkkosivustosi markkinointiin ja verkkosivustolla vierailevan yleisön ymmärtämiseen.

Hotjar

Hotjar on analytiikkatyökalu, jonka avulla voit saada tietoa siitä, miten kävijät toimivat verkkosivustosi kanssa.

Se seuraa käyttäjien demografisia tietoja, käyttäytymistä ja istuntohistoriaa ja antaa sinulle tietoja, joita tarvitset tehdessäsi oikeita päätöksiä verkkosivustosi kehittämiseksi.

Voit myös upottaa Hotjar-työkalut sivustoosi, jolloin kävijän saapuessa sivustollesi häntä seurataan ja hänen tietonsa tallennetaan automaattisesti.

Näin voit saada tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei.

SimilarWeb

SimilarWeb on web-analytiikkayritys, joka auttaa ihmisiä selvittämään, kuinka suosittuja heidän verkkosivustonsa ovat, kuinka paljon kävijöitä ne saavat, mitä heidän kilpailijansa tekevät ja miten he pärjäävät keskenään.

Yritys kertoo myös, mitkä kilpailijasi sivustot ovat suositumpia ja mitkä vähemmän suosittuja. SimilarWebin työkalujen avulla voit selvittää, millä avainsanoilla ja millä sivuilla ja viesteillä kilpailijasi sijoittuvat.

SimilarWebin työkalujen avulla voit myös nähdä, mitkä kilpailijasi asiakkaat klikkaavat minne, ja selvittää, mistä sosiaalisen median sivuista ja viesteistä he pitävät ja mitä he jakavat.

Graafiset luomistyökalut

Näiden työkalujen avulla voit luoda ammattimaisen näköistä grafiikkaa kaikkiin markkinointimateriaaleihisi. Voit myös luoda niiden avulla yrityksellesi räätälöidyn logon.

Canva

Canva on helpoin tapa suunnitella kauniita, responsiivisia ja mobiilikäyttöön soveltuvia grafiikoita. Se on erinomainen ohjelmisto, joka yksinkertaisesti toimii. Canvan avulla voit luoda grafiikkaa, joka näyttää hyvältä millä tahansa laitteella.

Adobe Photoshop

Digitaalisten markkinointivideoiden ja -grafiikoiden luomiseen on saatavilla monia työkaluja, mutta yksi tehokkaimmista on Adobe Photoshop.

Adobe Illustrator

Adobe Illustrator on vektoripiirustus- ja kuvankäsittelyohjelma. Se on suunniteltu käytettäväksi painotuotteissa, verkossa, liikegrafiikassa ja interaktiivisissa sovelluksissa.

Se tarjoaa laajan valikoiman työkaluja piirtämiseen, maalaamiseen, kuvankäsittelyyn ja typografiaan. Sitä käytetään logojen, kuvakkeiden, kylttien, mainosten, esitteiden ja muiden taideteosten suunnitteluun.

Adobe Illustratoria käytetään myös flyereiden, julisteiden ja esitteiden suunnitteluun.

Asiakastuen työkalut

Yhä useammat organisaatiot käyttävät asiakaspalvelutyökaluja kannustaakseen kuluttajia olemaan enemmän vuorovaikutuksessa brändinsä kanssa.

Se edistää myyntiä ja rakentaa brändiäsi.

Ei kuitenkaan ole helppoa keksiä keinoa tarjota tukea niin, että se tuottaa tuloksia ilman, että reklamaatiot sotkevat yrityksesi täysin.

Chatbotit

Chatbotit ovat erittäin suosittu trendi digitaalisessa markkinoinnissa.

Chatbotin ideana on tehostaa yritysten ja asiakkaiden välistä digitaalista vuorovaikutusta.

Tämä johtuu siitä, että useimmat kuluttajat eivät halua puhua elävän ihmisen kanssa, kun kyse on useimmista heidän päivittäisistä tarpeistaan.

Chatbotit soveltuvat erinomaisesti asiakaspalveluun liittyvien kysymysten sekä muiden automatisoitavien tehtävien hoitamiseen. Ne ovat erityisen hyödyllisiä markkinoinnissa.

Chatbotteja voidaan käyttää keinona parantaa asiakkaiden kokemusta tuotteista sekä tarjota kohdennetumpaa ja tarkemmin rajattua sisältöä verrattuna ihmiseen.

Hakukoneoptimointi työkalut

SEO-työkalut ovat olennainen osa digitaalista markkinointia. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada hakukoneet tuottamaan positiivisia tuloksia verkkosivustollesi.

Niiden avulla voit parantaa verkkosivustosi näkymistä hakukoneiden tulossivuilla (SERP) ja varmistaa, että ihmiset löytävät sen internetistä.

Tämän vuoksi monet yritykset investoivat SEO-työkaluihin - näiden työkalujen avulla voit muun muassa tehdä avainsanatutkimusta, sijoitusten seurantaa ja analysointia.

SEMrush

SEMrush on kokonaisvaltainen digimarkkinoinnin työkalu, joka kattaa kaiken aina avainsanatutkimuksesta sosiaalisen median hallintaan. Sen avulla voit tutkia kilpailijoitasi, seurata sijoituksiasi Googlen hakutuloksissa, tarkistaa sivustosi terveydentilan, sekä paljon muuta.

Mangools

Mangoolsin avulla voit tehdä kattavia avainsanatutkimuksia, seurata hakutuloksien sijoituksia, tutkia kilpailijoiden linkkejä, sekä paljon muuta.

Ahrefs

Ahrefs on SEMrushin yksi suurimmista kilpailijoista, joka kykenee lähestulkoon samoihin asioihin kuin SEMrush.

Työkalut tuottavuuden parantamiseen

Koska tuottavuus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita, kokosimme listan parhaista työkaluista, joiden avulla saat enemmän aikaan päivittäin.

Jotkut auttavat sinua hallitsemaan aikaasi, toiset auttavat sinua järjestämään ajatuksiasi, ja toiset taas auttavat sinua hallitsemaan omaa elämääsi.

Trello

Trello on projektinhallintaan tarkoitettu työkalu, mutta sen toiminnot ulottuvat paljon pidemmälle. Tämä työkalu on uskomattoman hyödyllinen digitaalisessa markkinoinnissa, ja siksi olet saattanut jo kuulla siitä.

Trello auttaa sinua organisoimaan ja suunnittelemaan projekteja ja tehtäviä, mutta sen lisäksi se antaa sinulle mahdollisuuden tehdä reaaliaikaisia päivityksiä, harjoittaa yhteistyötä muiden kanssa sekä jakaa ideoitasi kenelle tahansa verkossa.

Yhteenveto

Digitaaliset markkinointityökalut ovat minkä tahansa verkkoliiketoiminnan selkäranka, ja niiden käyttämättä jättämisessä ei ole järkeä. Jos haluat tosissasi kasvattaa verkkoliiketoimintaasi, suosittelemme sinua ottamaan sinun tarpeisiin sopivia työkaluja käyttöön.