Mitä affiliate-markkinointi on?

Affiliate-markkinointi on liiketoimintamalli, jossa julkaisija mainostaa yrityksen tuotteita tai palveluita omilla digitaalisilla alustoillaan, kuten esimerkiksi verkkosivustolla. Julkaisija ohjaa kävijät yrityksen sivuille ja saa komission joko toteutuneesta myynnistä, tapahtumasta tai pelkästä klikkauksesta. Komissiot vaihtelevat aina muutamasta prosentista yli 40 % luokkaan.

Miten affiliate-markkinointi toimii?

Tässä artikkelissa opit, mitä affiliate-markkinointi on, miten se toimii ja miten voit alkaa tehdä sitä itse ansaitaksesi rahaa.

Ansaitsemasi summat voivat olla hyvinkin merkittäviä, varsinkin jos opit tekemään sitä tehokkaasti, sekä omaat sivuston tai sosiaalisen median kanavan, jolla on paljon liikennettä.

Affiliate-linkit ja "keksit"

Kumppanuusmainonta, eli affiliate-markkinointi toimii käyttämällä seurattavia erikoislinkkejä tai -koodeja sivustollasi, tai eri sosiaalisen median alustoilla.

Aina kun joku klikkaa affiliate-linkkiäsi tai ostaa tuotteen linkkisi kautta, saat komission, eli ansaitset rahaa.

Kun affiliate-sivustollasi vieraileva käyttäjä klikkaa seurantalinkkiä, niin hänen selaimeensa jää "keksi", eli cookie. Näin pystytään seuraamaan, että kävijä on tullut sivustolle sinun affiliate-sivustosi kautta.

Keksit, eli cookiet

Eri affiliate-ohjelmissa on eri pituisia aikavälejä keksin voimassaololle. Se vaihtelee usein 1-30 päivän välillä, eli jos kumppanuusohjelmassa on ilmoitettu keksin eliniälle 7 päivää, niin se tarkoittaa sitä, että jos linkkiäsi klikannut henkilö ostaa kahdeksantena päivänä tuotteen, et saa komissiota siitä enää.

Kyse voi olla yksittäisestä tuotteesta, jota myyt yhä uudelleen ja uudelleen, kuten e-kirjoista tai ohjelmistoista. Kyse voi olla myös kaikista tuotteista, mitä linkkiäsi klikannut käyttäjä ostaa yrityksen verkkosivuilta.

Markkinaraot, eli nichet

Voit tehdä affiliate-sivuston mistä aiheesta tahansa, esimerkiksi lemmikkieläinten tarvikkeista, autovakuutuksista, tai vaikkapa ruokatoimitusten vertailusta - vain mielikuvitus on rajanasi.

ohjeet affiliate markkinoinnin aloittamiseen

Ketkä ovat affiliate-markkinoinnin osapuolet?

Affiliate-markkinoinnin kolme osapuolta ovat:

Julkaisija

Julkaisija on henkilö, joka mainostaa mainostajan tuotteita tai palveluita verkkosivustollaan, tai sosiaalisen median kanavilla.

Jos haluat mainostaa jotakin tuotetta, sinun on etsittävä affiliate-yritys, joka mainostaa sitä, rekisteröidyttävä sen kanssa ja käytettävä affiliate linkkejä, jotka saat affiliate-verkosta.

Mainostaja

Mainostaja on mikä tahansa yritys, joka haluaa mainostaa tuotettaan tai palveluaan julkaisijan verkkosivuston kautta.

Affiliate-verkosto

Affiliate-verkostot ovat yrityksiä, jotka yhdistävät mainostajat, sekä julkaisijat.

Julkaisija voi etsiä affiliate-ohjelmia verkoston kautta ja mainostajat, eli yritykset voivat etsiä potentiaalisia kumppaneita mainostamaan heidän tuotteitaan, tai palveluita.

Miten affiliate-markkinoinnilla voi tienata rahaa?

ohjeet kumppanuusmainonnan aloittamiseen

Joka kuukausi miljoonat ihmiset tekevät rahaa affiliate-markkinoinnin avulla. Kyse on sellaisten tuotteiden mainostamisesta ja myynninedistämisestä, joita et ole itse valmistanut tai myynyt.

Tuote voi olla mitä tahansa aina hammastahnasta kenkiin, mutta suosituimpia ovat Amazonin ja eBayn kaltaiset sähköisen kaupankäynnin sivustot.

Voit tienata rahaa ohjaamalla liikennettä näille verkkosivustoille niihin sijoitettujen mainosten avulla tai etsimällä keinoja, joilla kävijät voivat ostaa tuotteitasi vastineeksi verkkosivustosi suosituksista.

Alapuolelta löydät erilaisia komissiomalleja, joita käytetään kumppaniohjelmissa.

Komissio per myynti (Cost per sale)

Cost per sale on toimintamalli, jossa sinulle maksetaan kun linkkiäsi klikannut tekee ostoksen affiliate-ohjelman sivustolla.

Komissio per liidi (Cost per action)

Cost per action -malli perustuu siihen, että saat komission kun käyttäjä toteuttaa jonkun ennaltamäärätyn toiminnan, kuten sovelluksen lataamisen tai kokeilujaksolle rekisteröitymisen.

Sosiaalisen median kanavat ovat varsin suosittuja alustoja tässä toimintamallissa.

Komissio per klikkaus (Cost per click)

Jotkut affiliate-ohjelmat tarjoavat komissiota per uniikki klikkaus, eli saat rahaa aina kun ohjaat käyttäjän yrityksen sivuille esimerkiksi.

Mitkä ovat affiliate-markkinoinnin hyödyt?

  • Ensinnäkin ihmiset jo tuntevat mainostamasi yritykset ja luottavat niihin. Tämä tarkoittaa usein, että he ostavat todennäköisemmin suosittelemasi tuotteen.
  • He yhdistävät kyseisen tuotteen sivustoosi tai blogiisi ja palaavat etsimään lisää tuotteita tulevaisuudessa.
  • Sinun ei myöskään tarvitse luoda omaa tuotetta tyhjästä. Voit löytää mieleisesi markkinaraon ja ansaita rahaa sillä sen sijaan.
  • Sinun tarvitsee vain keskittyä tuotteidesi tai palvelujesi edistämiseen ilman, että sinun tarvitsee huolehtia niiden luomisesta itse.
  • Sinun ei myöskään tarvitse huolehtia palautusten käsittelystä. Voit myös helposti mainostaa sivustollasi tai blogissasi monenlaisia tuotteita tai palveluita kaikilta eri yrityksiltä, joiden kanssa työskentelet.
  • Affiliate-markkinoinnin avulla on myös helpompi rakentaa liikennettä. Voit jopa rakentaa yksinkertaisen verkkosivuston ja alkaa ansaita sillä rahaa hyvinkin lyhyessä ajassa, jos strategiasi on oikeanlainen.

Eri lähteiden mukaan jopa lähes 90% ihmisistä aloittaa tuotteiden tai palvelujen etsimisen hakukoneista. 

Kun sivustosi toteutus on tehty huolellisesti ja optimoitu hyvin, niin mahdollisuudet suuriinkin kävijämääriin hakukoneiden kautta moninkertaistuu.

Tämä voi johtaa tehokkaaseen passiivisen tulon lähteeseen pitkällä aikavälillä, jos käytät affiliate-markkinointia oikealla tavalla. 

Sinun on vain löydettävä oikeat tuotteet, mainostettava niitä tehokkaasti ja luotava liikennettä, joka pitää ihmiset sivustollasi.

Mitä riskejä siihen sisältyy?

On mahdollista, että menetät uskottavuutesi luotettavana lähteenä asiakkaillesi, jos et tee tutkimusta ennen tuotteen tai palvelun mainostamista. On parempi olla rehellinen asiakkaillesi kuin antaa heille vääriä toiveita ja käyttää heitä hyväkseen.

Voit torjua näitä riskejä käyttämällä affiliate-markkinointia yhdessä muiden liiketoimintamallien, kuten e-kirjojen, ohjelmistojen, palvelujen ja fyysisten tuotteiden myynnin kanssa. Voit myös tehdä paljon pienentääksesi riskiäsi ja kasvattaaksesi tuottoasi.

Saat asiakkaita pitkällä aikavälillä affiliate-markkinoinnin avulla, mutta he eivät ole yhtään todennäköisemmin tai epätodennäköisemmin ostamassa sinulta jotakin ensisilmäyksellä kuin muutkaan asiakkaat. 

On sinun tehtäväsi varmistaa, että heistä tulee uskollisia asiakkaita ja että he palaavat hakemaan lisää tuotteita tulevaisuudessa.

Miten aloittaa affiliate-markkinointi?

Jos haluat aloittaa tienaamaan rahaa affiliate-markkinoinnin avulla, niin tarvitset:

  1. Digitaalisen julkaisualustan, johon tuotat sisältöä, esimerkiksi Instagram, verkkosivusto tai YouTube-tili.
  2. Markkinaraon, eli "nichen" - kannattaa valita aihe, josta sinulla on kokemusta, sekä josta on myös mielekästä tuottaa sisältöä
  3. Mielenkiintoista, sekä hyödyllistä sisältöä - ollaan rehellisiä: ketään ei kiinnosta lukea huonosti tuotettua sisältöä, jossa ei ole päätä eikä häntää.
  4. Liikennettä julkaisualustallesi, yleensä hakukoneet ja sosiaalinen media ovat paras väylä liikenteelle.
  5. Affiliate-verkoston jäsenyyden - affiliate-verkostot yhdistävät julkaisijat ja mainostajat yhteen paikkaan.
  6. Affiliate-ohjelmia - kun olet päässyt verkoston jäseneksi, voit rekisteröityä niiden tarjoamiin affiliate-ohjelmiin. Valitse ohjelmia, jotka sopivat hyvin sisältöösi, näin saat parhaat konversioluvut

Affiliate-markkinoinnin eri muodot ja kanavat

Nyt kun meillä on jonkinlainen käsitys siitä, mitä affiliate-markkinointi on ja mitä tarvitset sen aloittamiseen, voidaan siirtyä tutkimaan sen eri muotoja.

Ennen kuin ryhdyt selvittämään, miten voit tienata rahaa affiliate-markkinoinnissa, niin sinun täytyy valita digitaalinen kanava, jota aiot käyttää julkaisualustanasi.

Sosiaalisen median kanavat

Sosiaalinen media on vallannut elämämme. Jotta saisimme hieman enemmän tietoa sosiaalisesta mediasta, esittelen kolme erilaista sosiaalisen median kanavaa.

Instagram, Facebook ja Twitter ovat suosittuja viestintäkanavia, joissa voit myydä tuotteitasi affiliate-markkinoinnin avulla.

Jos sinulla on hyvä tuote, joka sopii kohdeyleisöllesi, niin voit esimerkiksi ottaa kuvia ja videoita itsestäsi ja ystävistäsi, kun käytätte tuotetta.

Instagram

Instagram on yksi maailman suosituimmista sosiaalisista verkostoista. 

Sen yksinkertaisen käyttöliittymän ja erittäin houkuttelevan sisällön ansiosta mahdollisuus ansaita rahaa markkinoimalla tuotteitasi sen avulla on suuri.

Facebook

Affiliate-markkinointia voidaan hyödyntää myös Facebookissa.

Voit jakaa affiliate-linkkejä esimerkiksi Facebook ryhmissä, mutta itse suosittelen mieluummin tekemään esimerkiksi oman Facebook ryhmän jostakin tietystä aiheesta.

Voit tuottaa tähän ryhmään hyödyllistä sisältöä ryhmän jäsenille, ja sisällyttää affiliate-linkin esimerkiksi postauksiin.

Tuotearvostelut ja verkkosivustot

Tuotearvostelu-sivustot ovat kenties yleisin affiliate-markkinoinnin muoto. Yksinkertaisuudessaan ne toimivat siten, että teet jostakin aiheesta, kuten vaikkapa lemmikkituotteista verkkosivun, jossa teet blogipostauksia, jossa vertailet eri tuotteita.

Tosin jos et ole itse käyttänyt tuotteita, niin en suosittele väittämään, että olisit testannut niitä. Voit toki esimerkiksi vertailla eri tuotteiden ominaisuuksia ja miten ne eroavat keskenään.

Arvostelusivustot ovat hyvä tapa yhdistää kumppanuusmainonta sosiaalisen median kanaviin. Jaa esimerkiksi linkki affiliate-sivustolle Facebookissa tai twiittaa se Twitterissä.

Näin tavoitat laajemman yleisön, sillä ihmiset, jotka selaavat näitä arvostelusivustoja, ovat todennäköisesti kiinnostuneita arvosteltavasta tuotteesta. Siksi he vierailivat kyseisellä sivustolla alun perin.

Affiliate-verkostot

affiliate verkostoja

Yksi parhaista ja helpoimmista tavoista päästä alkuun affiliate-markkinoinnissa on löytää affiliate-ohjelmia liittymällä affiliate-verkostoon.

Kuka tahansa voi rekisteröityä jäseneksi mihin tahansa affiliate-verkostoon ja alkaa sitten etsiä tuotteita, jotka liittyvät markkinarakoosi. 

Yritykset listaavat tuotteitaan näillä sivustoilla ja tarjoavat provisiota ihmisille, jotka suosittelevat niitä muille ihmisille sivustoillaan.

Suosituimmat affiliate-verkostot Suomessa ovat:

Adtraction

Adtraction on Pohjoismaiden suurin affiliate-verkosto, sen avulla julkaisija voi käyttää kanaviaan mainostajan tuotteiden esittelyyn.

Mainostaja taas saa mahdollisuuden hankkia korkealaatuista liikennettä julkaisijan kanavien avulla.

Tradedoubler

TradeDoubler on affiliate-verkosto, joka koostuu yli 180 000 julkaisijasta, sekä yli 2000 mainostajasta.

Yrityksen mukaan mainostajat ovat saaneet liikevaihtoa heidän kauttaan yli 1.6 miljardia euroa.

Adservice

AdService on affiliate-verkosto, joka tituuleraa itsensä Pohjoismaiden johtavaksi affiliate-verkoksi.

Verkostolla on aktiivisa kampanjoita yli 1000 kappaletta, sekä yli 900 mainostajaa.

Ensimmäisen affiliate-ohjelman valitseminen

Kun olet rekisteröitynyt affiliate-verkostoon ja sinulla on tarvittavat työkalut yrityksesi pyörittämiseen, voit alkaa etsiä ensimmäistä kumppanuusohjelmaasi. Tämä auttaa sinua aloittamaan tienaamisen nopeammin.

Voit valita ensimmäisen vaihtoehdon tai olla fiksu ja tutustua tarkemmin muutamaan yritykseen, ennen kuin teet päätöksen. Kannattaa käyttää aikaa ja varmistaa, että valitset ohjelman, joka sopii hyvin siihen, mitä teet ja mihin haluat edetä pitkällä aikavälillä.

On tärkeää valita tuotteita, jotka ovat linjassa liiketoimintamallisi kanssa. Jos esimerkiksi myyt viiniä, niin laihdutustuotteiden myyntiohjelma ei olisi paras mahdollinen. Sinun tulisi etsiä kumppanuusohjelmia, jotka liittyvät markkinarakoosi, koska tämä lisää markkinointisi onnistumisen mahdollisuuksia.

Yhteenveto

Kumppanuusmainonta on suosittu tapa rakentaa liiketoimintaa. Se voi auttaa sinua ansaitsemaan lisärahaa ajan mittaan, työskentelemään huippuyritysten kanssa ja rakentamaan suuren yleisön. 

Siihen liittyy myös riskejä, joten sinun on oltava varovainen, kun valitset markkinarakosi.

Mutta jos teet sen oikein, huomaat, että affiliate-markkinointi voi olla tehokas tapa rakentaa bisneksiäsi ja ansaita samalla rahaa verkossa ilman, että sinun tarvitsee käyttää suuria summia tuotekehitykseen tai markkinointiin.

Jos haluat lähteä tekemään affiliate-markkinointia täydellä teholla, niin suosittelemme tutustumaan hakukoneoptimointioppaaseemme.