avainsanatutkimus banneri

Avainsanatutkimus - miten löytää uusia avainsanaideoita?

Avainsanatutkimus on jokaisen SEO-strategian yksi tärkeimmistä kulmakivistä. 

Se on yksi tärkeimmistä vaiheista, kun halutaan ymmärtää, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään yrityksen palveluita tai tuotteita hakukoneista.

Se on myös loistava keino selvittää yrityksen ja sen kilpailijoiden väliset aukot avainsanojen käytössä.

Mitkä ovat avainsanatutkimuksen hyödyt?

Relevanttien hakusanojen löytäminen

Avainsanatutkimuksen avulla löydät juuri ne hakusanat, joita yrityksesi potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään palveluita hakukoneissa.

Tehokas väylä orgaanisen liikenteen kasvuun

Lisäämällä relevanttia sisältöä sivustollesi, joka tarjoaa vastauksen käyttäjän etsimään kysymykseen nostat sivustosi arvoa hakukoneiden silmissä.

Löydä aukot yrityksesi ja sen kilpailijoiden välillä

Autamme sinua löytämään kilpailijoidesi hakusanat, joita yrityksesi sivustolta ei syystä tai toisesta löydy. Tehokas keino pienentää kuilua kilpailijoidesi kanssa.

Mikä on avainsanatutkimus ja mitä avainsanalla tarkoitetaan?

Jos olet yrittäjä, niin luultavasti haluat olla varma, että yrityksesi potentiaaliset asiakkaat myös löytävät yrityksesi hakutuloksista.

Tässä oppaassa selitämme avainsanatutkimuksen peruskäsitteet ja näytämme, miten löydät potentiaalisia avainsanoja aiheeseen kuin aiheeseen.

Avainsanatutkimusta tehdessä on monia asioita, joihin on syytä kiinnittää huomiota, mutta hyvä alku on ymmärtää kaikki tarvittavat perusasiat.

esimerkki kuva avainsanatyökalun hyödyntämisesetä avainsanatutkimuksessa
Esimerkki SEMrush SEO-työkalun hyödyntämisestä avainsanatutkimuksessa.

Perusasiat kuntoon

Olet ehkä kuullut joskus termejä kuten "avainsanatutkimus" ja "avainsanatiheys" käytettävän hakukoneoptimointiin liittyvässä keskustelussa, mutta mitä ne todella tarkoittavat?

Avainsanatutkimus on prosessi, jossa etsitään, kootaan ja tutkitaan avainsanoja tai "hakusanoja", joita internetin käyttäjät käyttävät löytääkseen etsimänsä tiedon hakukoneista.

Avainsanatutkimuksen tavoitteena on kehittää strategia oikeiden avainsanojen valitsemiseksi verkkosivustollesi.

Prosessina avainsanatutkimus on yksityiskohtainen. Sitä ei voi tehdä päivässä tai edes viikossa. Täydellisen avainsanatutkimuksen tekeminen vie aikaa, mutta tulokset ovat uskomattoman arvokkaita.

Avainsanat

Avainsana, tai hakusana on sanasarja, jota käytämme sisällön löytämiseen hakukoneissa. Hakukoneiden tulokset perustuvat avainsanaan.

Avainsana johdattaa käyttäjän oikeaan paikkaan, jossa hakukoneiden mukaan on käyttäjän käyttämälle hakusanalle relevanteinta tietoa.

Avainsanat ovat siis erittäin tärkeitä, jotta ymmärretään, mitä ihmiset etsivät.

Monet henkilöt saattavat ajatella, että avainsanatutkimus on pelkästään helppojen ja vähäkilpailullisten hakusanojen etsimistä. Oikeiden avainsanojen ja avainsanalausekkeiden tutkiminen tarkoittaa myös sitä, että annat lukijoille sitä, mitä he etsivät - eli laadukasta ja kysymyksiin vastauksen antavaa sisältöä.

Korkeista sijoituksista hakutuloksissa ei ole mitään hyötyä, jos käyttäjät tulevat sivuillesi ja lähtevät tyytymättöminä pois.

Valitsemalla oikeat avainsanat ja lauseet tuotat myös parempaa sisältöä, joka vastaa lukijoidesi kysymyksiin paremmin.

Tuottamalla parempaa sisältöä, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin, myös mahdollisuutesi korkeammille sijoituksille hakutuloksissa kasvaa

esimerkki google search consolen hyödyntämisestä hakusana-analyysissä
Käytä Google Search Consolea hyödyksi ja tarkista millä avainsanoilla sivustosi saa osumia hakutuloksissa tällä hetkellä.

Mikä käyttäjän tarkoitus on haulle?

Käyttäjän tarkoitus haulle, eli "user intent" - mitä tietoa käyttäjä on etsimässä?

On olemassa kolme erilaista tarkoitusta, kun käyttäjä hakee tietoa hakukoneista:

Informatiiviset haut: käyttäjä haluaa lisää tietoa aiheesta - esimerkiksi "maailman isoin koirarotu"
Navigaatio haut: käyttäjä etsii reittiohjeita tiettyyn paikkaan tai sivustoon - esimerkiksi "lähin otto-automaatti"
Transaktionaaliset haut: käyttäjä etsii tiettyä toimintaa, tuotetta tai palvelua - esimerkiksi "musta siemens kahvinkeitin"

Nämä kolme asiaa kannattaa siis pitää mielessä uusia avainsanoja etsiessäsi.

Kirjoita ihmisille, älä hakukoneille

Tärkeä sääntö, jota kannattaa noudattaa avainsanatutkimusta ja sisältöä kirjoittaessa on "ihmisille kirjoittaminen".

Kun kirjoitat sisältöä ihmisille, niin pidä mielessäsi seuraavat asiat:

  • Älä käytä useita erilaisia avainsanoja samassa artikkelissa - valitse yksi pääavainsana ja pidempiä versioita siitä.
  • Jos sisältö saa olla rentoa ja vapaamuotoista, kirjoita kuin puhuisit ystävällesi.
  • Käytä "pitkähäntäisiä" avainsanoja, kun voit.
  • Tee artikkeleistasi helppolukuisia, jotka vastaavat johonkin käyttäjän ongelmaan.
esimerkki kuva kausiluontoisesta avainsanasta
Ota huomioon kausiluontaiset avainsanat. Kuten tästä esimerkistä huomaat, suurimmat volyymit ajoittuvat luonnollisesti laskiaispäivän tietämille.

Miksi tehdä avainsanatutkimus?

Hyvän avainsanalistan luominen on yksi tärkeimmistä vaiheista onnistuneen SEO-strategian luomisessa.

Jos haluat sijoittua hyvin tietyillä avainsanoilla ja saada liikennettä hakukoneista, sinun on löydettävä joukko relevantteja avainsanoja, joilla verkkosivustollasi on realistiset mahdollisuudet sijoittua hyvin.

Hyvä sisältö muuttaa kävijät lukijoiksi ja heidät ostajiksi. Mitä merkityksellisempi, kiinnostavampi tai tärkeämpi sisältösi on, sitä enemmän potentiaalisia lukijoita houkuttelet.

Kirjoita siis yrityksesi kannalta relevanttia sisältöä ja mieti mitä sinä haluaisit asiakkaana tietää yrityksesi tuotteista tai palveluista.

Termistöä

Ennen kuin ryhdymme tutkimaan miten löydät uusia avainsanoja yrityksellesi, niin tutustutaan hieman hyödyllisiin termeihin, joihin tulet törmäämään avainsanatyökaluissa.

  1. Volyymi: kuinka paljon hakusanaa etsitään Googlesta per kuukausi.
  2. Trendi: avainsanojen suhdannekäyriä voit katsoa joko Googlesta, tai tietyistä SEO-työkaluista.
  3. CPC: Cost Per Click - eli hinta per klikkaus - liittyy maksettuun mainontaan, mutta työkaluja käyttäessäsi tulet törmäämään tähän termiin.
  4. Keyword difficulty: avainsanan vaikeusaste - kuinka vaikea kyseinen sana on saada hakutuloksissa ylös? En henkilökohtaisesti anna tälle painoarvoa, koska kyseessä on kolmansien osapuolien algoritmin tuottama arvo.

Avainsanatyökaluja uusien avainsanaideoiden löytämiseen

Nyt kun sinulla on jonkinnäköinen käsitys siitä, mikä avainsanatutkimus on ja miten lähteä tekemään sitä, voidaan lähteä käytännön tekemiseen.

Tutkimusta tehdessäsi käytät apunasi avainsanatyökalua.

Avainsanatyökaluja löytyy useita erilaisia, maksullisia ja maksuttomia, mutta jos olet tosissasi liikenteessä, niin suosittelemme ottamaan käyttöön ammattimaiset työkalut kuten:

  1. SEMrush: tämä työkalu ei ole pelkästään avainsanatyökalu, vaan kokonaisvaltainen SEO-työkalu, jonka avulla hoidat kaiken mahdollisen hakukoneoptimointiin liittyvän asian. Kyseessä on erittäin laadukas ohjelmisto, ja suosittelenkin jokaista hakukoneoptimoinnin tosissaan ottavan kokeilemaan SEMrushia kuukauden ajan. SEMrush listautui Yhdysvaltain pörssiin tämän vuoden alussa ja yhtiön tämän hetkinen markkina-arvo on 2.4$ miljardia.
  2. KWFinder on SEMrushin tavoin kokonaisvaltainen SEO-työkalu, tosin ei yhtä laajasti varusteltu, mutta KWFinder on loistava työkalu hyvien avainsanojen löytämiseen.
  3. Ahrefs on myös kokonaisvaltainen SEO-työkalu, joka on SEMrushin yksi vakavimmin otettavista kilpailijoista.
  4. Ubersuggest on edullinen ja hyvä työkalu avainsanojen löytämiseen. Mone eivät tiedä, että Ubersuggest käyttää samaa tietokantaa SEMrushin kanssa, eli jos haluat etsiä pelkästään avainsanoja, niin Ubersuggest voi olla hyvä vaihtoehto sinulle, vaikka se kykenee myös paljon muuhunkin.
mies ja nainen tekemässä avainsanatutkimusta

Miten avainsanatutkimusta lähdetään tekemään?

Avainsanatutkimuksen ensimmäinen vaihe on ideointi.

Voit kokeilla seuraavanlaista harjoitusta:

› Asettaudu asiakkaasi kenkiin ja mieti hänen näkökulmastaan millä hakusanoilla tai lauseilla hän lähtisi etsimään yrityksesi tuotteita tai palveluita.
› Yritä kerätä noin 5-10 avainsanaa.
› Jos et vieläkään saa keksittyä hakusanoja, voit katsoa esimerkiksi Google Search Consolesta, millä sanoilla ihmiset ovat klikanneet hakutuloksista sivuillenne.

Tutkimalla Google Search Consolea pystyt tarkastelemaan avainsanoja, joista sivustosi saa hakuliikennettä, ja nähdä, että ihmiset käyttävät avainsanoja kuten esimerkiksi "halpa putkimies helsinki" "hyvä putkimies helsinki".

Nämä ovat loistavia avainsanoja, joita kannattaa käyttää hyödyksi sisällöntuotannossasi (olettaen siis, että olet Helsingin alueella toimiva putkimies, etkä esimerkiksi kreikkalainen ravintola Oulussa).

Kun olet löytänyt avainsanat, niin seuraavaksi vuorossa on käytettävissä olevien sanojen analysoiminen ja valittava niistä yrityksesi kannalta olennaisimmat.

Yritä asettua asiakkaasi asemaan ja ajattele hänen näkökulmasta. Mitä kirjoittaisit etsiessäsi yrityksesi tuotteita tai palveluita?

Hakusanojen synonyymit

Seuraava vaihe on ideoida synonyymejä

Kun olet löytänyt yrityksesi kannalta tärkeimmät avainsanat, seuraava vaihe on ideoida muutama uusi hakusana.

Yritä keksiä synonyymejä valitsemillesi avainsanoille.

"Pitkähäntäiset avainsanat - eli long tail keywords

Pitkähäntäiset avainsanat ovat sellaisia, joita ei haeta paljon kuukaudessa, mutta jotka ovat silti hyödyllisiä, kun joku etsii tietoa kyseisestä aiheesta.

Jos sinulla on vaikeuksia löytää avainsanoja, pitkät avainsanat voivat olla juuri sitä, mitä tarvitset.

Esimerkki pitkähäntäisestä avainsanasta on "paras älykello naisille", jossa "paras älykello" on tärkein avainsana.

Tässä oli pienimuotoinen kurkistus avainsanatutkimuksen maailmaan, jonka avulla jokainen taitotasostaan riippumatta voi lähteä kokeilemaan etsimään yritykselleen uusia sekä relevantteja hakusanoja.

Avainsanatutkimus on jatkuva prosessi

Perusteellinen avainsanatutkimussuunnitelma on olennainen osa hakukoneoptimointia ja sisällön suunnittelua. Se ei kuitenkaan ole kertaluonteinen toimenpide tai staattinen Excel-tiedosto työpöydällä, vaan jatkuva prosessi, joka kehittyy eri suuntiin.

Sinun pitäisi palata avainsanatutkimukseesi toisinaan ja tarkentaa sitä sitä mukaa, kun opit lisää yrityksestä, sivustosta, käyttäjistä, sekä siitä, täyttääkö luomasi sisältö käyttäjien hakutarkoituksen.

Pidä siis mielessä, että avainsanojen haaliminen Exceliin ei ole riittävä toimenpide itsessään.

Kiinnitä huomiota myös:

  1. Miten avainsanat liittyvät sisältösi aiheeseen.
  2. Kuinka hyvin sisältösi sijoittuu näillä avainsanoilla.
  3. Kuinka paljon liikennettä sisältösi saa näillä avainsanoilla.

Yhteenveto

Avainsanatutkimus on tapa tunnistaa kieli ja hakusanat, jota potentiaaliset asiakkaasi käyttävät löytääkseen yrityksesi kaltaisia tuotteita ja palveluita.

Kun teet avainsanatutkimusta, voit luoda sisältöä, joka on kohderyhmällesi merkityksellistä, koska puhut suoraan heille.

Avainsanatutkimus on tärkeä osa yleistä markkinointistrategiaa.

Jos haluat lisätietoja avainsanojen hyödyntämisestä yrityksesi markkinointistrategiassa, niin ota meihin yhteyttä - kerromme mielellämme lisää.

Ota yhteyttä →
crossmenu